Od 9 do 11 września 2025 roku w Ptak Expo Warsaw w Nadarzynie odbywały się targi cukiernicze, lodziarskie i piekarnicze Warsaw Sweet Tech. Stanowiły doskonałą okazję do rozeznania się w najświeższych branżowych trendach, zdobycia cennej wiedzy na temat rynkowych nowości i nawiązania nowych kontaktów biznesowych. W oczekiwaniu na przyszłoroczną edycję zapraszamy do lektury wywiadu z organizatorami!
Rozmawiali z nami:
Dariusz Drąg, Dyrektor ds. Rozwoju w Ptak Warsaw Expo – Pan Dariusz to specjalista rynku wystawienniczego i profesjonalista z doświadczeniem w zarządzaniu projektami i negocjacjach. Zaangażowany w rozwój nowych wydarzeń targowych w PWE;
Magdalena Szkoda, Event & Conference Manager;
Aleksandra Buza, Starszy specjalista ds. operacji w Ptak Warsaw Expo.
Panie Dariuszu, powiedział Pan, że geneza targów Sweet sięga jeszcze czasów sprzed pandemii. Jak narodziła się ta idea i dlaczego zdecydowaliście się Państwo wrócić do niej po przerwie?
Dariusz Drąg: Pomysł powstał jeszcze przed pandemią, ale ona znacząco zaburzyła harmonogram organizacji wydarzeń targowych związanych właśnie z branżą cukierniczo-deserowo-piekarską. Zauważyliśmy, że rynek szeroko rozumianej gastronomii ulega coraz większej specjalizacji, a jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów jest sektor cukierniczo-kawowy.
Wspomniał Pan, że rynek gastronomii zaczął się specjalizować i zauważalny jest trend powstawania kawiarni przy piekarniach. Co było impulsem do stworzenia osobnych targów poświęconych tej branży?
Dariusz Drąg: Takie modele biznesowe są powszechne na Zachodzie. Cieszy nas, że coraz częściej pojawiają się także w Polsce i dynamicznie się rozwijają – to właśnie stało się impulsem do stworzenia targów dedykowanych tej branży.
Mówił Pan o potrzebie organizacji wydarzenia, które nie tylko prezentuje wystawców, lecz także wnosi wartość merytoryczną. Jakie konkretnie elementy programowe stanowią o sile Warsaw Sweet Tech?
Dariusz Drąg: Targi pozbawione wydarzeń towarzyszących, takich jak pokazy, prelekcje, konferencje czy debaty, stają się tylko zwykłą wystawą. My, jako organizatorzy, uważamy, że każde profesjonalne targi powinny oferować wartość dodaną, która je wyróżni i uatrakcyjni.
Pani Aleksandra wspomniała o wielu ciekawych pokazach i partnerach, a ja chciałbym zapytać: jakie znaczenie mają takie pokazy dla odwiedzających – czy widzicie ich wpływ na decyzje biznesowe?
Aleksandra Buza: W tym roku skoncentrowaliśmy się na organizacji pokazów, szkoleń czy krótkich konferencji, które pozwolą zarówno zdobyć wiedzę o produktach i maszynach oferowanych przez naszych wystawców, ale również zobaczyć ich praktyczne zastosowanie. Nasze zaproszenie przyjęła między innymi mistrzyni świata w dekorowaniu tortów. Gościć będziemy także superfinalistę World Chocolate Masters 2022.
Pani Magdaleno, jaką rolę odgrywają partnerzy instytucjonalni, tacy jak Krajowa Izba Gastronomii czy Cech Rzemiosł Spożywczych w Warszawie, w budowaniu zaufania i wartości tej imprezy?
Magdalena Szkoda: Współpraca z takimi stowarzyszeniami jest bardzo ważna w kontekście promocji branży i stworzenia platformy wymiany doświadczenia nie tylko wśród firm, lecz także wśród odwiedzających. Tak jak Ola wspominała wcześniej, między innymi na ich stoisku odbyły się pokazy mistrzyni świata w dekorowaniu tortów. To jeden z kluczowych elementów bieżącej edycji. Swoją obecnością zaszczyciło nas także kilku gości specjalnych z Cechu Rzemiosł Spożywczych w Warszawie – mieli swoje panele, podczas których było można z nimi porozmawiać.
Panie Dariuszu, wspomniał Pan o targach Coffee Europe Expo. Jakie doświadczenia z tej imprezy przenosicie Państwo na Sweet Tech?
Dariusz Drąg: Była to impreza premierowa, podczas której po raz pierwszy gościliśmy również kraj partnerski – Ghanę, jednego z istotnych producentów wysokiej jakości kawy. Uczestniczyło w niej wielu wystawców zagranicznych, prezentujących gotowe produkty kawiarniano-herbaciane. Dostrzegamy, że ten segment rozwija się równie dynamicznie.
Czy udział Rwandy jako kraju partnerskiego był początkiem większego otwarcia na rynki międzynarodowe?
Dariusz Drąg: Na nasze targi Sweet zaprosiliśmy wielu wystawców, którzy wcześniej prezentowali się na Coffee Europe Expo, i kontynuujemy współpracę m.in. z grupą Lavazza. Wydarzenie ma również istotny wpływ na kształtowanie kultury picia kawy w Polsce.
Panie Dariuszu, mówił Pan o budowaniu kultury picia kawy – zestawach serwisowych, ceremoniach. Jaką rolę odgrywa dziś estetyka i sposób podania w budowaniu wartości dodanej w branży kawowej?
Dariusz Drąg: Dbamy o odpowiednie przygotowanie, w tym staranny dobór zestawów serwisowych – filiżanek i zastawy, czyli wypracowaniu czegoś, co nazywamy kulturą picia kawy. Smak kawy poznajemy nie tylko poprzez kubki smakowe, lecz także przez fizyczne uczestnictwo w ceremonii parzenia kawy czy herbaty.
Pani Magdaleno, mówiła Pani o współpracy z organizacjami cukierniczymi – czy to również wpływa na program edukacyjny dla tych, którzy dopiero planują wejście w ten biznes?
Magdalena Szkoda: Tak, jak wcześniej wspomniano, głównym nurtem tej imprezy jest to, że jest organizowana dla branżystów. Nasze konferencje kierujemy także w stronę środowiska biznesowego. Jeśli ktoś jest właścicielem kawiarni, nie musi być cukiernikiem – może on zatrudnić wykwalifikowanego specjalistę.
Dla kogo są te targi? Czy skupiamy się wyłącznie na profesjonalistach, czy znajdzie tu coś również ktoś, kto dopiero marzy o swojej kawiarni?
Dariusz Drąg: Organizując targi kawiarniane - zarówno Coffee Europe Expo, jak i Sweet Tech - zauważamy, że odwiedzają nas również osoby, które dopiero planują rozpoczęcie działalności w tej branży. Dlatego dużą wagę przykładamy do części warsztatowej i merytorycznej programu.
Panie Dariuszu, wspomniał Pan o franczyzach i ofertach kompleksowych rozwiązań. Czy to oznacza, że na targach będzie można dowiedzieć się jak wejść w biznes od A do Z?
Dariusz Drąg: Na naszych targach pojawiają się firmy oferujące franczyzę, czyli rozwiązania pozwalające rozpocząć i rozwijać działalność w branży, działające na zasadzie: wejdź w ten biznes, rozszerz go. Niech to nie zabrzmi pompatycznie, lecz myślę, że mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć: tworzymy najlepsze wydarzenia targowe w tej części Europy.
Panie Dariuszu, mówił Pan o tym, że targi w Nadarzynie oferują unikalne warunki – brak opłat za bilety czy parking. Czy to też jest część strategii przyciągnięcia nowych gości?
Dariusz Drąg: To jedyny ośrodek targowy, gdzie nie trzeba płacić za bilet i wejście na targi, to jest bezpłatne. Nie trzeba płacić za udział w szkoleniach i warsztatach. Parking również jest bezpłatny dla odwiedzających.
Jak co roku staracie się Państwo zaskoczyć nowymi elementami. Co w edycji 2025 będzie tym elementem „wow”, który wyróżni targi Sweet Tech spośród innych wydarzeń?
Dariusz Drąg: Targi są te same, ale nie takie same. Co roku staramy się, aby oferowały one coś wyjątkowego. Mają one określoną dramaturgię i odbywają się w konkretnym miejscu i czasie, ale zawsze staramy się, aby czymś się wyróżniały.
Padło z Pana ust piękne zdanie: „targi są te same, ale nie takie same.” Jakie nowe inspiracje i rozwiązania zobaczymy w nadchodzącej edycji?
Dariusz Drąg: Przede wszystkim chcemy, by uczestnik tych targów powiedział: „o, fajna impreza”; żeby ktoś powiedział: „byłem na targach i spotkałem tam bardzo fajnych ludzi, zobaczyłem ciekawe produkty, poznałem ciekawe technologie”. To buduje naszą rozpoznawalność i pozytywny odbiór.
Panie Dariuszu, na zakończenie – rozmawiamy o słodkościach, więc nie mogę nie zapytać: jakie jest Pana ulubione ciasto?
Dariusz Drąg: Każde! (śmiech). Ważne żeby było słodkie. Byłem w cukierni – w menu pojawiła się muffinka, ale z nadzieniem, np. z pistacją. Wokół niej właściciel stworzył całą historię, unikalny klimat. Historie to ogromna przewaga i zachęta dla klientów.
...i ulubiona kawa?
Dariusz Drąg: Każda. Jestem kawoszem, piję trzy, cztery kawy dziennie. Lubię americano (we Włoszech to espresso z gorącą wodą) i oczywiście espresso – na szybkie pobudzenie.
Czy będzie słodko i inspirująco na targach?
Dariusz Drąg: Na pewno, o tym jesteśmy przekonani. Nasz zespół przygotował szereg atrakcji. Może określę to ponownie maksymą: targi są te same, ale nie takie same. One muszą się co roku czymś wyróżniać. I to jest nasza rola: sprawienie, żeby były ciekawe, innowacyjne, inspirujące – z ciekawymi ludźmi, produktami i technologiami.
My już nie możemy doczekać się kolejnych targów Sweet Tech! Jesteśmy zaszczyceni, że mogliśmy wziąć udział w tegorocznej edycji. Tymczasem, w oczekiwaniu na
kolejne przedsięwzięcia Ptak Expo, zachęcamy Was do przeczytania naszej relacji na żywo z targów!
To wydarzenie branżowe poświęcone cukiernictwu, piekarnictwu, lodziarstwu i kawie. Łączy prezentacje wystawców z pokazami, konferencjami i warsztatami.
Organizatorem jest Ptak Warsaw Expo. W wywiadzie udział wzięli: Dariusz Drąg, Dyrektor ds. Rozwoju, Magdalena Szkoda, Event & Conference Manager, Aleksandra Buza, Starszy specjalista ds. operacji.
Jak podkreśla Dariusz Drąg, „targi są te same, ale nie takie same”. Każda edycja oferuje coś wyjątkowego – od pokazów mistrzów świata po inspirujące warsztaty i spotkania z ekspertami.
Zdecydowanie tak. To miejsce spotkań z mistrzami cukiernictwa, producentami maszyn, dostawcami surowców i innymi przedsiębiorcami z branży.